> Artsliste (Species list)
Fotogalleri

All photos © Leif Gabrielsen 1999

Blåstjert (Red-flanked Bluetail) -  female; Happy Island

En treukers tur til Øst Kina, Beidaihe og Happy Island, for å oppleve vårtrekk. En enkel måte å se de mange sibirartene man også kan påtreffe i Europa og som mange norske fuglefolk gjerne plasserer øverst på ønskelisten. Dette var andre forsøk for meg og Svein til å få se sibirarter. Vår planlagte tur til Ussuriland og Sakhalin i Øst Sibir i 1996 måtte avlyses på grunn av den politiske situasjonen i Russland på den tiden. Turen var arrangert og ledet av dansken Jesper Hornskov som har vært bosatt i Kina i en årrekke og av mange regnes som den person med mest erfaring og best kunnskap om landets fugler. For min del ble dette mitt andre møte med Jesper, første gang var min tre-måneders tur i 1997.
Deltagere: Svein Efteland, Leif Gabrielsen, Trygve Serck-Hanssen og Kasper Thorup, sistnevnte fra København. Kasper forlot oss 18. mai mens vi andre ble værende til 23. mai. Deretter fortsatte Trygve til Qinghai sammen med Jesper.

Kun "The Birds of China" av Rudolphe Meyer de Schauensee 1989 ble benyttet på turen.
Gå til
Kina 97 for detaljer.

Reisen dag for dag:

1. mai
BeidaiheAnkom Beijing med SAS mellom kl 05:30 og 06:00. Ble her møtt av Jesper Hornskov. Buss inn til sentrum, og en kort spasertur i byen. Vi tok et ettermiddagstog til Beidaihe. Beidaihe ligger på kysten vest for Beijing og er et yndet reisemål for fuglefolk med trang til å se østlige sjelden-heter. Sjekket inn på et hotell og tok en spasertur rundt i området, blant annet til Lighthouse Point. Så våre første godbiter som blåstjert (Red-flanked Bluetail), gulltrost (White’s Thrush) og bruntrost u.a. svartflekktrost (Dusky Thrush).

2. mai
Hele dagen omkring Beidaihe. Besøkte flere lokali-teter i og rundt byen. Også en tur til et sump-/risdyrknings-Kinesiske mur ved Shanhaiguanområde, Radar Marsh og The Reser-voir, like ved. Arter som bør nevnes: Krattspurv (Pallas’s Reed Bunting), myr-spurv (Japanese Reed Bunting), baikalbekkasin (Swinhoe’s Snipe), tundra-piplerke (Pechora Pipit) og sitronerle (Citrine Wagtail).

3. mai
Tidlig avreise nordover med minibuss; kl 04:15! Målet var Shanhaiguan og den kiesiske mur, her ved murens østligste ytterpunkt. Gikk rundt i området meste-parten av dagen. Bratt og slitsomt, realtivt lite fugl. Fikk to av Kinas endemiske arter her; kinalattertrost (Père David’s Laughingthrush) og snarsanger (Chinese Hill Warbler). Nytt besøk i sumpområdet om ettermiddagen. Kom her i krangel med en risbonde som feilaktig hevdet at vi ødela dikene hans. Langtåsnipe (Long-toed Stint) ble sett godt.

4. mai
Minibuss sørover, retning Happy Island kl 05:00 fra hotellet. En stopp langs veien ga oss dvergspove (Little Curlew) og saltdverglerke (Asian Short-toed Lark). Fra en liten fiskerlandsby fikk vi båtskyss ut til Happy Island. En gammel, åpen og relativt stor trebåt som hadde sett bedre dager. Fulgte en kanal gjennom mudderet, og var avhengig av noe høy vannstand for å kunne komme over. Det startet bra, Overnattingshytter på Happy Islandmen etter en stund ble vi sittende fast. Måtte vente en drøy time før vannet steg så pass mye at vi kunne fortsette. Vi fikk nye problemer da vi skulle legge inn til “kaien”. En annen, lettere, båt kom lenger inn, og vi kunne bruke denne som landgang. Måtte gå en halvtime før vi kom frem til hyttene hvor vi skulle bo. Alle i samme hytte. Skittent og fullt av store edderkopper. Rent sengetøy, men sengene var ekstremt harde. Gikk rundt i området for å gjøre oss kjent. Voldsomme mudderflater ved lavvann. Inne på øya et skog- og krattområde som virker magnetisk på utslitte og trekkende små-fugler på vei nordover. Her lå det også et gammelt og forfallent tempel. Løvskog som foreløpig ikke hadde fått løv på greinene. Dette forenklet arbeidet de første dagene. Krattområdene rundt besto i stor grad av diverse tornevekster. Det gikk en delvis gjengrodd kanal gjennom skogområdet. I denne hadde det ved et par anledninger blitt sett nymfepitta (Fairy Pitta)...det gikk jo an å håpe. Ikke så mye fugl denne dagen, men praktkjerrhauk (Pied Harrier) og amurdvergmåke (Saunder’s Gull) må nevnes. Sistnevnte hekker i området og er en av verdens sjeldneste måkearter.

Svein, Jesper, Kasper og Trygve. Bakerst to fra England; Ray og ?5. mai
Gikk først en tur ut på mudderflatene. Fikk flotte obser av asiabekkasinsnipe (Asian Dowitcher). Men høydepunktet var nok mongolhettemåke (Relict Gull). Resten av dagen inne på øya. En gjeng med svensker i regi av Regulus Travels ankom Happy Island. Det ble nå fullt i matsalen. Her inntok vi alle våre måltider. Frokost, lunsj og middag. OK mat, men noe ensformig etter noen dager, særlig fro-kosten. Betjeningen var svært hyggelig. Klesvask ble utført gratis. Betaling ble bestemt avvist. Toalettet var, ikke uventet, kun en sprekk i murgulvet. Dusje kunne man når det var godvær. Vannet rant gjennom et intrikat rørsystem som var plassert i en ramme dekket av glassplater. Glasset forsterket sollyset tilstrekkelig til at vannet  ble oppvarmet til akseptabel dusj-temperatur. Ved overskyet vær måtte man være forberedt på en heller kjølig opplevelse.

Gråstripefluesnapper (Grey-streaked Flycatcher); Happy Island6. mai
Mesteparten av dagen i skogen. Også en tur til nordenden av øya for å observere trekk. En askemønjefugl (Ashy Minivet) kom trekkende og satte seg på en ledning like ved. Orientbrakksvale (Oriental Pratincole) og gråkinnvåk (Grey-faced Buzzard) trakk over. Varmt. Ferskenspett (Rufous-bellied Woodpecker) i skogen.

7. mai
Ny dag i skogen. Kaldere nå. Pent vær og sur vind. Mye foto-grafering. Så gråstripefluesnapper (Grey-streaked Flycatcher), blektrost (Pale Thrush) og mandsjuriastær (Daurian Starling). Svenskene hadde sett japantrane (Red-crowned eller Japanese Crane)! Vi hadde en lang spasertur rundt dammene på øya i håp om å finne den, uten hell.

Narsissfluesnapper (Narcissus 'Elisae's' Flycatcher); Happy Island8. mai
Hovedvekt på skogen. Kasper oppdaget en Elisae’s Fly-catcher. Dette regnes fortsatt som en underart av narsiss-fluesnapper (Narcissus Flycatcher), men mulighet for fremtidig splitt er til stede. Utseendemessig er den totalt forskjellig. Den er kjent hekkende kun fra to tre lokaliteter i nordøst Kina og er svært sjelden. Fuglen var trolig utmattet og hadde vært i kontakt med et eller annet oljelignende. Bukfjærene var gjennomtrukket med dette stoffet. Fuglen vakte oppstyr blant alle fuglefolkene som nå oppholdt seg på øya. I tillegg til svenskene hadde det nå også ankommet en stor Sunbird-gjeng, med Paul Holt i spissen. Vi så også blant annet solfluesnapper (Yellow-rumped Flycatcher), lappsanger (Arctic Warbler) og kina-trost (Chinese Song Thrush) i dag. Senere fikk vi høre at NATO hadde bombet Kinas ambassade i Beograd ved et “uhell”. En litt skremmende hendelse i og med at vi nå var i Kina.

9. mai
Tempelområdet på Happy IslandVi hadde et kraftig tordenvær i natt. Det lynte så tett og kraftig at hytta var mer eller mindre sammenhengende opplyst i lang tid. Vi hadde nå håp om at denne værfronten hadde brakt med seg masse trekkfugler. Dette slo dessverre ikke helt til. "Elisaen" oppholdt seg fortsatt i området. Vi så ellers mugimakifluesnapper (Mugimaki Flycatcher) og hvitstrupesteintrost (White-throated Rock-Thrush) i dag, to svært fargerike arter.

10. mai
Hele dagen i og omkring tempelskogen. Kaldt og kraftig vind. Baikalbekkasin (Swinhoe’s Snipe) foto-grafert. Så også blant annet trillenattergal (Rufous-tailed Robin) og ussurisanger (Pale-legged Leaf-Warbler).

11. mai
En varm dag. Hele dagen i skogen. En Northern Boobook ble oppdaget i skogen og skapte en del oppstandelse. Så også orientspringvaktel (Yellow-legged Buttonquail) og kastanjespurv (Chestnut Bunting). Ellers en rolig dag.

12. mai
Sibirtrost (Siberian Thrush); Happy IslandEn dårlig dag. For pent vær. Fuglene flyr forbi Happy Island. Til tross for en dårlig dag hadde vi enkelte virkelige godbiter. Sunbird-gjengen had-de funnet en oksevarsler (Bull-headed Shrike), som vi også fikk sett. Kun andre eller tredje funnet av arten på øya. Noen av oss fikk glimt av den første sibirtrosten (Siberian Thrush), og gulbukmeis (Yellow-bellied Tit) ble lokalisert ved templet. Jesper og Kasper fikk sett en mandarinsanger (Chinese Leaf-Warbler)!

13. mai
Sur og kald dag. Lite fugl. Siste kveld for svensk-ene. Eneste art verd å nevne må være Heuglin’s Gull. Kasper så mongolhettemåke (Relict Gull) på mudder-flatene. Noen så også en ny mandarinsanger (Chinese Leaf-Warbler).

Stripesanger (Lanceolated Warbler); Happy Island14. mai
Svenskenes siste sjanse. Morgen i skogen og etter-middag på mudderflatene. Fortsatt høytrykk og dårlig fall. En stripesanger (Lanceolated Warbler) lekte gjemmeleken med oss i tornekrattet. Smøg omkring som en mus i gresset. Tykknebbsanger (Thick-billed Warbler) og sotfluesnapper (Sooty Flycatcher) bør også nevnes.

15. mai
En relativt fuglerik dag. Endelig! En del tåke og litt regn utpå dagen. Vi så en ussurisanger (Pale-legged Leaf-Warbler) som skaffet oss en del hodebry. Vi trodde lenge at det måtte være en ainosanger (Sakhalin Leaf-Warbler). Det var ikke antydning til grønnskjær i fjærdrakten. Det eneste som til slutt var avgjørende for at det måtte være ussurisanger var issefargen. Synd! Så sibirtrost og stripesanger godt. Foto av begge. Så også starrsanger (Pallas’s Grasshopper Warbler) og orientrørdrum (Schrenck’s Bittern).

Tornekratt på Happy Island16. mai
Bra vær om morgenen, noe skyer og til og med litt regn om ettermiddagen. Kasper oppdaget øyas første svartvingeglente (Black-winged Kite), og Svein oppdag-et øyas første møller (Lesser Whitethroat). Disse art-ene reddet dagen.

17. mai
Norges nasjonaldag, som ble feiret med kinamat og 50% rissnaps om kvelden. Pent vær om morgenen, litt regn etter hvert. Lite fugl. Karaokeanlegg ble montert i spisesalen, ...det måtte jo bare komme!

18. mai
Håpet om en god dag med masse fugl etter uværsfronten forsvant med regn og sterk vind. Vi sto ikke opp før kl 08:30. Kaspers siste morgen på øya. Regnet ga seg etter hvert. Svært lite fugl denne dagen. Håp om at denne fronten ville gi oss et bedre resultat neste dag.

19. mai
Siste morgen på Happy Island. Pent, kjølig vær. Ikke de helt store mengdene, men likevel relativt bra trekk. Høydepunket på turen kom da jeg ble oppmerksom på en stor fugl som gikk inn for landing i toppen av et tre like ved. Fikk en rask kikk på fuglen før jeg ble oppdaget og den fløy sin vei. Det viste seg å være en svartbaza (Black Baza). En vakker, hovedsaklig svart og hvit rovfugl med lang issetopp. Dette var det første funnet av arten på øya og i provinsen Hebei. I og med at den stakk av ble den dessverre ikke sett av noen To kritthegrer (Chinese Egret) og silkehegre (Little Egret)andre, bortsett fra en engelskmann like ved som fikk et kort glimt av fuglen idet den landet. Vi så også blant annet skogerle (Forest Wagtail), blå-plystretrost (Blue Whistling-Thrush) og Chinese Blackbird, en østlig underart av vanlig svart-trost som ga et helt annet inntrykk enn vest-lige fugler vi var vant med. Mulig fremtidig splitt!? Båtturen til fastlandet gikk uten for-sinkelser. Minibuss tilbake til Beidaihe. Vel fremme i Beidaihe ble vi oppmerksomme på noen hvite hegrer som sto på en liten øy ute i en elv. Tre kritthegrer (Chinese Egret) sam-men med noen silkehegrer (Little Egret). Kritt-hegren er en av verdens sjeldneste hegreart-er.  Sjekket inn på samme hotell som sist.

20. mai
The Reservoir; BeidaiheJesper hentet oss på hotellet kl 08:00. Vi tok først en tur til et park-/skogområde på en høyde like ved byen; Lotus Hills. Her fikk vi bra obser av skogerle (Forest Wagtail) og akrobatspett (Grey-capped Woodpecker). Ettermiddagstur til The Reservoir. Vi fikk blant annet med oss okerrørdrum (Yellow Bittern) og gråhodevipe (Grey-headed Lapwing).

21. mai
Hele dagen i sumpområdene og de skog-/krattbevokste smådalene i byen. Relativt god dag. Masse sangere og rørdrummer. Arter som bør nevnes er hanerikse (Watercock), sitron-erle (Citrine Watail), kanelrørdrum (Cinnamon Bittern), kastanjerikse (Ruddy-breasted Crake) og Manchurian Reed-Warbler. Sistnevnte regn-es som en underart av åkersanger (Paddyfield Warbler) men blir ofte betraktet som fullgod art. (Anm.: Denne underarten (tangorum) har tradisjonelt blitt regnet som en underart av tvebrynsanger (Black-browed Reed-Warbler) men er nylig (2002) flyttet til åkersanger).

Manchurian Reed-Warbler; Radar Marsh22. mai
Morgentur til Radar Marsh. Vi fikk ikke mindre enn 8 Manchurian Reed-Warbler, 6 okerrørdrum (Yellow Bittern) og 2 orientrørdrum (Schrenck’s Bittern). En trykkende David’s Bush-Warbler inne i en tett busk. Ettermiddagstog til Beidai-he. Trygve ble igjen i Beidaihe. Han og Jesper hadde en spennende tur foran seg til Qing-hai. Sjekket inn på et bra hotell i Beijing. Spiste pekingand i restauranten her. Utrolig godt. Jeg og Svein tok en tur i hotellets natt-klubb, selvfølgelig med karaoke! Var det noen vestlige som sang?  Vel... ikke godt å si...

23. mai
Grytidlig til flyplassen og avskjed med Jesper. En lang flytur tilbake til Europa lå foran oss.

Kasper, Leif, Trygve, Svein og Jesper
på den kinesiske mur ved Shanhaiguan

> Artsliste (Species list)